W ostatnim czasie na rynku pojawia się coraz więcej firm handlowo-usługowych, które specjalizują się przede wszystkim w sprzedaży używanych samochodów pożarniczych z przeznaczeniem dla jednostek ochrony przeciwpożarowej. Nie są to polskie auta, a zdecydowana większość z nich została zaimportowana z takich krajów jak Niemcy, Holandia, Belgia, Szwajcaria, Austria. Pomimo faktu, że są to używane samochody pożarnicze, do kraju trafiają one w bardzo dobrym stanie, a jedynym co odróżnia je od nowych aut to jest ich ( czasem niestety nie mały ) przebieg. Sprowadzane są nie tylko auta pożarnicze przystosowane do zwalczania pożarów, ale również samochody gaśnicze ( przystosowane do przewożenia ludzi i środków technicznych przeznaczonych do prowadzenia samodzielnej akcji gaśniczej), samochody specjalne ( przewożące wszystko co jeta potrzebne na specjalne, trudne akcje ratunkowe). samochody ratowniczo-gaśnicze ( połączenie samochodu pożarniczego i specjalnego) oraz kontenery wymienne. Warto dodać, że każdy taki pojazd, aby móc poruszać się po drogach w polskich warunkach musi być odpowiednio oznakowany. Spotyka się następujące oznaczenia:
– C – oznacza samochód klasy ciężkiej
– 2 – oznacza kategorię uterenowania
– 5 – oznacza ilość dopuszczalnych osób, które mogą przebywać kabinie
– 6000 – pojemność zbiornika na wodę ( podawana w litrach)
– 9/4000 – parametry pompy
2 – agregat prądotwórczy.
Zgodnie z podanymi wyżej oznaczeniami auto musi posiadać następujące oznaczenie:
C – 2 – 5 – 6000 – 9/4000 – 2
Oczywiście,wszystkie litery i cyfry mogą się różnić, w zależności od auta oraz jego cech charakterystycznych z jakim mamy doczynienia.